Rik Verheye gezicht van nieuwe sensibiliseringscampagne "Word hartstarter"

Acteur Rik Verheye uit Knokke-Heist is het gezicht van een nieuwe campagne die mensen moet aanzetten om te leren reanimeren. Er is een video gemaakt waarin hij toont hoe het moet. De acteur aanvaardde het peterschap voor de campagne nadat iemand een hartaanval kreeg in de voetbalclub waar hij voorzitter van is. 

Zoals elk jaar organiseert de Belgische Cardiologische Liga de laatste week van september, 'De Week van het Hart'. De campagne focust telkens op 1 risicofactor die leidt tot hart- en vaatziekten. Deze keer is de boodschap: leer reanimeren en red een leven. Het is namelijk zo dat jaarlijks in ons land 11.000 mensen een hartstilstand krijgen en maar 15 procent van de bevolking weet hoe je moet reanimeren. De campagne toont aan de hand van een filmpje hoe het moet. 

Daarvoor schakelden ze Rik Verheye in. De acteur kreeg zelf al eens te maken met iemand die een hartstilstand kreeg en in elkaar zakte, bij de club waar hij voorzitter is, Sporting Hasselt. "Dat was de doorslaggevende factor om peter te worden van de campagne. Het incident bracht me tot inzicht. Het is zo belangrijk dat iedereen weet hoe je moet reanimeren. Je kan letterlijk een leven redden."

Levensechte pop

In het filmpje reanimeert Rik Verheye niemand minder dan zichzelf. Op een levensechte pop toont hij hoe dat moet. De campagnevideo is te zien op de website van wordhartstarter. Nadat je het filmpje hebt bekeken, kan je het diploma van "Hartstarter" behalen.

Meer informatie

Op Prenne 72 in Edegem kan je de sessie "Risicoanalyse EHBO (ism. Idewe & Liantis)" volgen. 

Bron: VRT NWS