Zit je ook zo te zuchten als het einde van het weekend nadert en maandag niet veraf is? Je bent vast en zeker niet de enige. De derde maandag in januari is zelfs de meest deprimerende dag van het jaar. De feestdagen liggen achter ons, de dagen zijn donker en koud en de lente is nog ver weg. Daarom werd die dag omgedoopt tot ‘Blue Monday’. Maar niet bij Prebes. Dit jaar gaan we samen met Pink Ribbon die dag roze kleuren!
We maken van Blue Monday op 16 januari 2023 een Pink Monday. Een dag waarop we ons niet neerslachtig, maar net hoopvol voelen. Maar bovenal een dag die volledig in het teken zal staan van preventie, (vroegtijdige) opsporing van borstkanker en steun aan (ex-)patiënten. Op deze manier willen we onze collega’s niet alleen motiveren om ook op Blue Monday met een grote glimlach te komen werken, maar maken we er ook een leerrijke dag van.
Wist je dat borstkanker 1 op 9 Belgische vrouwen treft? En dat de ziekte ook mannen treft? Bovendien worden ook de familie, vrienden en collega’s van de patiënt geraakt. Dat betekent dat binnen zowat elk bedrijf één of meerdere collega’s vroeg of laat in aanraking komen met borstkanker. Daarom steunen wij de actie van Pink Ribbon en willen wij ook helpen om borstkanker meer bespreekbaar te maken op de werkvloer. Door van de meest deprimerende dag een dag van hoop te maken, willen we alle medestrijders laten weten dat ze er niet alleen voor staan. Want tegen borstkanker vecht je nooit alleen.
En daarbij nemen we ‘Pink is the new Blue’ ook letterlijk. Op 16 januari vragen we aan iedereen om iets roze te dragen. Dat kunnen een trui, een hemd, das, sjaal of roze sokken zijn. Met deze roze toets willen we (ex-)borstkankerpatiënten een hart onder de riem steken.
Want terugkeren naar de werkvloer tijdens of na (borst)kanker doe je niet alleen. Bij een terugkomst maken informatie, duidelijke afspraken en heldere communicatie een wereld van verschil. Het is dan ook belangrijk om er te zijn voor elkaar. Vraag hem of haar hoe het gaat. Toon dat je betrokken wil zijn en begaan bent.
Informeer je collega’s en spoor hen aan om zich regelmatig te onderzoeken. Zet alvast een eerste stap door op 16 januari ook binnen jullie bedrijf te sensibiliseren over de risico’s van borstkanker door een Pink Monday te organiseren. Dat hoeft bovendien helemaal niet ingewikkeld te zijn. Pink Ribbon stelt op haar website tal van handige tools beschikbaar waarmee je onmiddellijk aan de slag kan.
👉 Surf naar www.pinkmonday.be en maak ook binnen jouw bedrijf van Blue Monday een Pink Monday.