Wat is een psychosociaal interventieplan?
Nieuws

Wat is een psychosociaal interventieplan?

Het psychosociaal interventieplan activeert en coördineert de psychosociale hulpverlening bij een ramp en dit voor alle getroffenen (gewond, niet-gewond, verwanten, hulpverleners, ….).

  • 24 nov. 2022
  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon

Het psychosociaal interventieplan activeert en coördineert de psychosociale hulpverlening bij een ramp en dit voor alle getroffenen (gewond, niet-gewond, verwanten, hulpverleners, ….).

Wat is psychosociale hulpverlening?

Psychosociale hulpverlening wordt gedefinieerd als alle ondersteuning en zorg gericht op het psychisch welbevinden en de gezondheid van getroffenen, zowel in de acute fase als in de nafase en zowel gericht op het collectief als op het individu. Op basis van de mogelijke reacties, behoeften en problemen van getroffenen kan psychosociale hulpverlening verder worden onderverdeeld in:

  • Basishulp (veiligheid, medische zorg, eten, drinken, medicatie, onderdak)
  • Informatie (over de gebeurtenis, de stand van zaken, het lot van dierbaren, mogelijke stressreacties, waar men terecht kan,…)
  • Emotionele en sociale steun (luisterend oor, betrokkenheid, erkenning)
  • Praktische hulp (administratie, juridisch advies, financieel,…)
  • Zorg bij gezondheidsklachten (preventie, signaleren, diagnose en behandeling)

Psychosociaal manager

Bij een collectieve noodsituatie komt de medische en psychosociale hulpverlening, ook wel Discipline 2 (‘D2’) genoemd, in actie. D2 valt  onder het gezag van de federaal minister van Volksgezondheid. Vanaf het begin van de crisis wordt deze vertegenwoordigd door de Federale Gezondheidsinspecteur, die voor het psychosociale luik wordt bijgestaan door de Psychosociaal Manager.

Preventief bewaakt deze laatste de integratie van het psychosociaal luik in de verschillende noodplannen in overleg met de verschillende overheden en diensten. Zo zal hij of zij ondersteunen bij het ontwikkelen, implementeren en het oefenen van alle aspecten met betrekking tot de psychosociale hulpverlening op lokaal- en bovenlokaal niveau.

Activatie van het plan tijdens een noodsituatie

Onmiddellijk na een noodsituatie ligt de prioriteit bij het snel organiseren van een opvang van getroffenen en verwanten in een onthaalcentrum. Hiervoor wordt beroep gedaan op het psychosociaal hulpverleningsnetwerk van de gemeente. Deze groep is samengesteld uit medewerkers van verschillende diensten op lokaal niveau en zal instaan voor het opstarten van de psychosociale hulpverlening in onthaalcentra.

Bij meer grootschalige of complexe noodsituaties wordt er beroep gedaan op bovenlokale diensten voor meer gespecialiseerde taken.

Psychosociale nafase

Na de acute fase volgt de beslissing in verband met het beëindigen van het psychosociaal interventieplan of de overgang naar een psychosociale nafase, voor de opvolging van (collectieve) psychosociale noden. FOD Volksgezondheid heeft de verantwoordelijkheid voor het organiseren van een goede overdracht naar de gemeenschappen die bevoegd zijn voor de nodige ondersteuning tijdens de nafase.

Rol van steden en gemeenten

Elke gemeente is verantwoordelijk voor het toevoegen van een psychosociaal luik aan hun algemeen nood- en interventieplan. Dit omvat o.a.:

  • Het voorzien van geschikte locaties voor de opvang van getroffenen en hun verwanten
  • Het maken van afspraken m.b.t. het vervoer naar een onthaalcentrum
  • De nodige afspraken voor bepaalde te verwachte problemen (maaltijden; kleren, tolken; dokters; enzovoort)
  • Het oprichten van een psychosociaal hulpverleningsnetwerk

Meer informatie

Bron: FOD Volksgezondheid

Gerelateerde opleidingen

Coachende vaardigheden

Coachende vaardigheden

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 365
Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie

  • Psychosociaal
  • Officenter Aalst
  • In Company
  • Eén dag
  • 365
Agressie voorkomen en agressiebeleid opstellen

Agressie voorkomen en agressiebeleid opstellen

  • Psychosociaal
  • Officenter Leuven
  • In Company
  • 3 dagen
  • 525
Veerkracht en zelfzorg in drukke (VUCA) tijden

Veerkracht en zelfzorg in drukke (VUCA) tijden

  • Psychosociaal, Gezondheid, Vertrouwenspersoon
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 365

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Week van het werkgeluk: 23 - 27 september 2024

Iedereen wil graag gelukkig zijn, ook op het werk. Tenslotte brengen we daar een groot deel van onze tijd door. Daarbij heeft ons werkgeluk een grote invloed op de rest van ons leven. Ook voor organisaties is werkgeluk relevant. Gelukkige medewerkers zijn immers gezonder, meer betrokken, werken beter samen en zijn productiever.
  • Gezondheid, Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 20 sep. 2024
Nieuws

Amper 1 op de 10 bedrijven heeft actieplan rond langdurig zieken

93 procent van de Belgische ondernemingen heeft geen beleid om langdurig zieken te voorkomen of opnieuw aan de slag te helpen. Dat blijkt uit een onderzoek van preventiedienst Mensura bij 600 bedrijven. Zo'n beleid is nochtans verplicht sinds 2022. "De wil is er, maar de kennis ontbreekt vaak", zegt Mensura.
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal, Gezondheid
  • 14 sep. 2024

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks