Tegenwoordig is het noodzakelijk om te controleren of een auto over een (deels) elektrische aandrijving beschikt als deze in brand staat. Want elektrische wagens vragen om een andere aanpak van blussen.
Brandweerkorpsen in ons land moeten steeds vaker autobranden blussen bij hybride en elektrische wagens. Enerzijds logisch, omdat steeds meer van die auto's rondrijden. Maar anderzijds baart het zorgen, want een dergelijke brand is veel heviger en moeilijker onder controle te krijgen. Het gevolg is dat brandweerkorpsen zich dan ook moeten trainen in deze andere aanpak van blussen. Op termijn zullen alle korpsen in Vlaanderen in staat moeten zijn de nieuwe aanpak toe te passen.
"De branden zijn veel heviger en de hitte loopt hoger op. De procedure die wij uitgetekend hebben voorziet in het onderdompelen van de wagen in een container met water en dat gedurende 24 uur” - Steven Van Vooren, brandweerzone Centrum in Gent
De brandweer gaat elektrische auto’s die in brand hebben gestaan na een ongeluk onderdompelen in een bak water. Zo is er zekerheid dat de accu niet weer in brand vliegt. De batterijen zitten namelijk zo goed ingepakt dat het lastig is om te koelen. Je kan het vergelijken met een brandwond. Die moet ook onder koud stromend water worden gehouden.
Bekijk alle modules van Prenne 50.