VSV lanceert nieuwe campagne voor veilige start motorseizoen

Twee keer kijken alvorens een maneuver uit te voeren, kan helpen om ongevallen met motorrijders te voorkomen. VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) start daarom een nieuwe campagne die automobilisten aanspoort om te “kijken kijken" en zo élke motorrijder te zien.

Motorrijder gezien? 👀

Drie kwart van de Vlaamse autobestuurders vindt dat het moeilijk is om de snelheid van motorrijders correct in te schatten, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de VSV.

Zeven op de tien autobestuurders erkennen dat het moeilijk kan zijn om motorrijders tijdig op te merken.

Twee keer kijken alvorens een maneuver uit te voeren, kan helpen om ongevallen met motorrijders te voorkomen.

Daarom lanceert de VSV een nieuwe campagne die automobilisten aanspoort om te “kijken kijken" en zo élke motorrijder te zien.

Motorrijders: kwetsbare doelgroep

Het voorjaar is voor veel motorrijders hét moment om na een winterstop opnieuw de baan op te gaan. Zowel voor automobilisten als voor motorrijders is het dan dubbel uitkijken om ongevallen te vermijden. Door hun smalle profiel vallen motorrijders immers minder goed op in het verkeer en laten autobestuurders zich vaak verrassen door een motorrijder die “plots” opduikt.

In meer dan de helft (53%) van alle letselongevallen met motorrijders gaat het om een botsing met een personenwagen, zo blijkt uit een analyse van de Vlaamse ongevallencijfers door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. In 2021 vielen daarbij 14 dodelijke slachtoffers

Moeilijk te zien voor autobestuurders

Een nieuwe bevraging van de VSV toont aan dat een meerderheid van de Vlaamse automobilisten zich bewust is van de risico’s:

  • 77% vindt motorrijders kwetsbaarder dan autobestuurders
  • 75% zegt dat het soms moeilijk is om hun snelheid in te schatten
  • 70% erkent dat het soms moeilijk is om motorrijders op tijd te zien
  • 74% dat een tweede keer kijken alvorens een maneuver uit te voeren veel kan helpen om een aanrijding met een motorrijder te voorkomen
  • 71% geeft aan dit (bijna) elke rit te doen

Bij jonge bestuurders is het risicobewustzijn echter minder aanwezig:

  • slechts 67% van de 18- tot 29-jarigen vindt motorrijders kwetsbaarder dan automobilisten
  • 68% erkent dat het moeilijk kan zijn om hun snelheid in te schatten
  • 62% vindt dat het soms moeilijk kan zijn om ze tijdig te zien

Nieuwe campagne: motorrijders, kwetsbaarder dan ze eruitzien

Van 26 maart tot 30 april voert de VSV een nieuwe affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. Op twee verschillende affiches zien we telkens een motorrijder prominent in beeld, met daarbij de slogan “kijken kijken om elke motorrijder te zien”.

Meer informatie

Bron: VSV