Nooit waren er zoveel werknemers in ons land met een leasefiets van het werk. 1,62% van de werknemers heeft zo’n stalen ros om naar het werk te trappen. Dat is maar liefst een kwart meer in vergelijking met vorig jaar.
Wie zich tijdens het spitsuur naar kantoor begeeft, heeft het ongetwijfeld al gemerkt: niet alleen het aantal auto’s neemt toe, ook het aantal pendelaars dat met de fiets naar kantoor komt. Daar speelt de bedrijfsfiets een grote rol in. Het aantal werknemers dat een fiets leaset via het werk, bereikt dit jaar een record. 1,62% van de werknemers trapt nu met de leasefiets naar kantoor. Dat is een stijging van maar liefst 25% in vergelijking met vorig jaar.
En ook het aantal fietsvergoedingen neemt toe: één op de zes werknemers krijgt een vergoeding van zijn werkgever om naar kantoor te fietsen. Gemiddeld gaat het om zo’n 47 euro per maand. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van 320.000 werknemers naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit.
Naast de fiets, is ook de bedrijfswagen steeds vaker elektrisch. Uit de cijfers van Acerta bleek dat in 2022 gemiddeld zo’n 13% van de bedrijfsvloot bestond uit hybride en vol-elektrische wagens. Ondertussen, eind juli 2023, is al bijna een kwart van de bedrijfswagens (23,5%) een stekkerwagen. De veranderde fiscaliteit voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen, is de drijvende kracht achter deze verandering.