Vanuit de visie dat een welzijnsbeleid erop gericht moet zijn om medewerkers op alle vlakken gezond te houden, worden maatregelen rond verkeersveiligheid steeds vaker opgenomen in het preventiebeleid.
In 2022 kwamen 95 fietsers om in het verkeer volgens de VIAS verkeerveiligheidsbarometer. In 2021 waren dat er 74, een stijging dus met 28%.
4 van de 10 omgekomen fietsers reden op het moment van het ongeval op een elektrische fiets. Ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn vaak ernstiger dan ongevallen met een traditionele fiets (7 doden per 1000 ongevallen).
Het percentage letselongevallen met elektrische fietsen lag in 2022 maar liefst 40% hoger dan het jaar voordien.
Uit de cijfers van de arbeidsongevallen in België blijkt dat er elk jaar meer ongevallen gebeuren op de weg naar en van het werk, ondanks het toegenomen telewerk. Bijna 20% van de arbeidsongevallen gebeurt op de arbeidsweg, volgens Fedris. Niet alleen het aantal letselongevallen neemt toe maar ook de ernst ervan waardoor slachtoffers vaak langdurig arbeidsongeschikt zijn of geconfronteerd worden met blijvende werkongeschiktheid.
Strikt genomen vallen woonwerkongevallen niet binnen het toepassingsdomein van de welzijnswet. Vermits de weginfrastructuur geen deel uitmaakt van de arbeidsplaats is het als werkgever niet eenvoudig om de risico’s verbonden aan de verplaatsingen die werknemers afleggen te beoordelen en beheersen. Maar het hoge absenteïsme in combinatie met het tekort aan werknemers zou elke werkgever ertoe moeten aanzetten om in te zetten op het voorkomen van woonwerkongevallen.
💡 Tip: Lees meer over verkeersveiligheid in Veiligheidsnieuws 219 (juni 2023) Meer Veiligheidsnieuws