Een hond in het (thuis)kantoor?
Nieuws

Een hond in het (thuis)kantoor?

Organisaties kunnen op twee manieren de zorg voor huisdieren faciliteren: door het toestaan van thuiswerk - en het faciliteren van de zorg voor huisdieren tijdens thuiswerkdagen - of door het toelaten van huisdieren op kantoor.  

  • 08 feb. 2024

De rol van huisdieren in het leven van werknemers en de potentiële voordelen voor organisaties wanneer zij de zorg voor huisdieren faciliteren blijft grotendeels onderbelicht. Organisaties kunnen op twee manieren waarop de zorg voor huisdieren faciliteren: door het toestaan van thuiswerk - en het faciliteren van de zorg voor huisdieren tijdens thuiswerkdagen - of door het toelaten van huisdieren op kantoor.

Huisdieren en thuiswerk

Bedrijven kunnen werknemers toestaan om een deel van de reguliere werktijd van thuis uit te werken. Eén van de belangrijkste redenen die werknemers opgeven om thuis te werken is om werk en privé beter op elkaar af te stemmen. Voor huisdiereigenaars valt de zorg voor dieren eveneens onder dit laatste.

Huisdieren kunnen bepaalde nadelen van thuiswerk tegengaan zodat de voordelen, zoals minder stress en meer werkbevlogenheid, optimaal bereikt kunnen worden:

  • Waar collega’s op kantoor een belangrijke sociale omgeving bieden, verschuift deze omgeving bij thuiswerk naar huisgenoten en huisdieren.
  • Dieren kunnen een psychologisch veilige uitlaatklep bieden voor fysiek contact.
  • De omgang met dieren tijdens thuiswerk kan een gebrek aan lichaamsbeweging compenseren.
  • Huisdieren kunnen werknemers helpen om zich beter te concentreren op hun werk.

Er zijn ook omstandigheden waarin dieren bij thuiswerk stress kunnen verhogen en prestatie kunnen belemmeren. Zo kunnen werknemers die werk en privé liefst gescheiden houden minder baat hebben bij ‘samen’ thuiswerken met hun dier. Ook kan het gedrag van dieren stress van hun eigenaars vergroten, bijvoorbeeld bij hondengeblaf tijdens vergaderingen.

Huisdieren op het werk

Ook in de werkomgeving wint de aanwezigheid van huisdieren, meer bepaald honden, aan populariteit. Onderzoek toont aan dat honden op kantoor werkbetrokkenheid kunnen verbeteren en stress kunnen verminderen:

  • Organisaties hopen door het toelaten van honden in te spelen op het verbeteren van de werk-privébalans van werknemers met hond.
  • Kantoorhonden kunnen het werknemerswelzijn, het organisatieklimaat en de samenwerking tussen teamleden verbeteren.
  • Organisaties kunnen zich door het toelaten van honden branden en zo niet enkel huidig talent behouden maar ook extern talent aantrekken.

Maar er is een keerzijde aan de medaille. Negatieve reacties van collega’s of van de ruimere werkomgeving kunnen voordelige effecten teniet doen. Het is daarom belangrijk om ook gehoor te geven aan collega's met bezorgdheden (zoals angsten, allergieën of gewoonweg geen boodschap hebben aan dieren), alsook om de randvoorwaarden voor voordelige en nadelige effecten goed in kaart te brengen.

Kantoorhond op de Prenne

In de sessie "Een kantoorhond als collega" op Prenne 69 bekijken we de randvoorwaarden om de introductie van een kantoorhond in jouw onderneming of afdeling tot een succes te maken. Hoe ziet een kantoorhond-beleid er best uit? Daarnaast zoomen we in op de (welzijns)voordelen en mogelijke nadelen van een kantoorhond.

Meer materiaal

Bron: Steunpunt werk

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Strengere Europese normen voor luchtkwaliteit

Op 14 oktober hebben de Europese ministers van Milieu de herziene richtlijn voor luchtkwaliteit bevestigd. Die brengt de normen in lijn met de meest recente aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
  • Milieu
  • 30 okt. 2024
Nieuws

Jaaractieplan vóór 1 november naar het comité

Voor de ondernemingen die hun dienstjaar starten op 1 januari van 2025, moet het jaaractieplan voor advies worden voorgelegd vóór 1 november 2024. 
  • 30 okt. 2024

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks