Diverse aanpassingen werden gemaakt binnen de diverse bepalingen betreffende arbeidsongevallen in de overheidssector. Deze wijzigingen van de Koninklijke Besluiten van 1969 en 1970 werden dan ook zo gepubliceerd in het Staatsblad van 26 april 2024.
Het koninklijk besluit van 9 april 2024 tot wijziging van diverse bepalingen betreffende arbeidsongevallen in de overheidssector werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26 april 2024. Dit besluit wijzigt de koninklijke besluiten van 24 januari 1969 (federale staat en deelstaten, gerechtelijke macht, onderwijs,…), van 12 juni 1970 (instellingen van openbaar nut, autonome overheidsbedrijven en publiekrechtelijke rechtspersonen) en van 13 juli 1970 (lokale sector). Het ministerieel besluit van 24 april 2024 tot vaststelling van het model van aangifte van arbeidsongeval inzake arbeidsongevallen in de overheidssector, werd ook op 26 april 2024 gepubliceerd.
Belangrijk: het medisch attest van genezing voor slachtoffers met een tijdelijke arbeidsongeschiktheid van minder dan 30 dagen wordt geschrapt; de procedure wordt vereenvoudigd en beter gestructureerd. Er is een overgangsregeling voorzien tot 01/12/2024 voor lopende dossiers arbeidsongevallen van vóór 01/06/2024. Deze wijzigingen zijn niet van toepassing op de Federale politie en de politiezones.