In een onderneming is er vaak veel intern verkeer. Diverse soorten weggebruikers zoals vrachtwagens, interne transportmiddelen, voetgangers, … in en rond magazijnen, productiehallen, opslagterreinen of -plaatsen, komen met elkaar in aanraking. 500.000 werknemers worden hier dagelijks aan blootgesteld. Onder andere het lossen en laden van vrachtwagens, produceren, stockeren en klaarzetten van goederen, …
Indien deze weggebruikers niet of onvoldoende gescheiden worden, zorgen kruisende verkeerstromen voor aanzienlijke veiligheidsrisico’s waarbij menselijke schade en/of schade aan rollende materieel en infrastructuur, niet uitgesloten worden. Kortom, als interne verkeersregels er niet zijn of niet worden nageleefd of als verkeerssituaties niet zijn gestructureerd, kunnen er ernstige ongevallen gebeuren.
De jaarlijks 150 ernstige arbeidsongevallen zijn hier, spijtig genoeg, getuige van. De wetgever verwacht dan ook van elk bedrijf dat deze, vaak hectische logistieke verkeerstromen, zodanig zijn ingericht dat al deze onveilige situaties worden voorkomen. Een goed en transparant verkeersplan, ondersteunt door verkeersvoorschriften, is dus essentieel. Het zal namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid van iedere onderneming.