Een op vijf uit door ziekte in dienstenchequesector

Het ziektepercentage in de dienstenchequesector (PC 322.01) bereikte in 2023 een recordhoogte van 20,2%. Vooral opvallend is het langdurig ziekteverzuim onder dienstenchequewerkers: 10,4% van hen was op een gemiddelde werkdag al langer dan een jaar ziek afwezig van het werk. Dit betekent een stijging met 13,6% ten opzichte van 2022.

Deze cijfers liggen gevoelig hoger dan het algemene ziektepercentage in België (8,2% in 2023) en het algemene langdurig ziektepercentage (3,3% in 2023). Op een gemiddelde werkdag in 2023 was 4,4% van de dienstenchequewerkers minder dan een maand afwezig door ziekte; 5,4% tussen een maand en een jaar. De langdurige ziektecijfers in de dienstenchequesector pieken opnieuw, na een eerder hoogtepunt in 2020 toen het algemene ziektepercentage ook sterk steeg.

Ziekte bij dienstenchequewerkers vs. arbeiders  

In 2023 bedroeg het totale ziektepercentage over alle sectoren heen 8,2%; dat van enkel arbeiders 11,3%: vrijwel de helft van het percentage in de dienstenchequesector. Het langdurig absenteïsmepercentage (langer dan een jaar ziek) over alle sectoren heen was 3,3% in 2023 en specifiek voor arbeiders 4,9%: minder dan de helft in vergelijking met de dienstenchequesector. 

In 2013 lag het lange ziektepercentage in de dienstenchequesector (3,1%) nog even hoog dan bij arbeiders in alle sectoren samen: in de voorbije tien jaar is dit cijfer in de dienstenchequesector meer dan verdrievoudigd (x3,4), terwijl de stijging in andere sectoren x1,6 was. ​ 

Verklaringen en oplossingen

Volgens Elisabeth Van Steendam, Talent & Wellbeing Manager bij Securex, zijn er meerdere verklaringen voor de hoge ziektecijfers in de dienstenchequesector: “Het gaat doorgaans om fysiek zware jobs en het is moeilijk om aangepast werk te organiseren dat beter aansluit op de capaciteiten van iemand. Ook omdat er vaker een taalbarrière is. Daarnaast zijn er ook mentale aspecten. Dienstenchequewerkers werken meestal alleen, zonder contact met collega’s of bij klanten waarvan ze niet altijd erkenning krijgen.” 

Van Steendam merkt bij dienstenchequewerkgevers wel stijgende aandacht en inspanningen voor hun medewerkers: “Het klopt niet dat het een sector is waar sprake is van uitbuiting. Wel is het gemiddeld aantal werknemers per dienstenchequebedrijf in onze portefeuille meer dan verdrievoudigd tussen 2010 en 2023.”

Ze geeft een aantal tips om uitval te vermijden:

  • Aanwezigheid bespreekbaar te maken vanaf het begin, en niet enkel in te grijpen na meerdere afwezigheden
  • Advies geven over ergonomisch werken
  • Een flexibel uurrooster zorgt voor meer autonomie en flexibiliteit
  • Regelmatige teammomenten leiden tot meer verbinding.​ 

Meer informatie

Bron: Securex