In 6 stappen naar een deconnectiebeleid
Nieuws

In 6 stappen naar een deconnectiebeleid

Welke stappen moet je nemen om werk te maken van een sterk deconnectiebeleid?

  • 09 mrt. 2023

Elke onderneming met minstens 20 werknemers moet sinds 1 januari 2023 een deconnectiebeleid invoeren via een CAO of het arbeidsreglement. Hoe maak je hier werk van?

Betutteling of bescherming?

Voor- en tegenstanders van de wet bekampen elkaar op het spectrum tussen paternalistische betutteling en broodnodige bescherming van het welzijn van wie werkt.

Annick Alders van Cautius loodst je in een nieuw artikel voor Veiligheidsnieuws door de nieuwe wetgeving en licht zes stappen toe die je kan nemen om werk te maken van een sterk deconnectiebeleid. Daarnaast geeft ze aan welke factoren jouw deconnectiebeleid het meest kans op slagen geven.

6 belangrijke stappen

  • Stap 1: Bepaal wie wanneer bereikbaar moet zijn
  • Stap 2: Regel de buiten-de-uren communicatie
  • Stap 3: Installeer een degelijk monitoringsysteem
  • Stap 4: Zorg voor een klachtenregeling
  • Stap 5: Sensibiliseer!
  • Stap 6: Neem flankerende maatregelen

Meer informatie

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Extra stress bij jongeren door telewerk

Twee op de drie werknemers zijn tevreden over het thuiswerkbeleid binnen hun bedrijf. Dat blijkt uit een studie van personeelsdienstenbedrijf Acerta. Op dit moment laat ongeveer 85 procent van de werkgevers thuiswerk toe. Ook opvallend: 1 op de 5 jongeren blijkt ook meer stress te ervaren door thuiswerk.
  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 12 mrt. 2025
Nieuws

1 op de 4 Belgen was getuige van een gendergerelateerde kwestie op het werk

Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag publiceert het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) het rapport ‘Over gender en taboes – iedereen aan zet’. Daaruit blijkt onder andere dat 1 op de 4 werknemers al eens getuige was van een ongepaste, gendergerelateerde situatie op het werk.
  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 10 mrt. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks