De European Transport Workers’ Federation (ETF) grijpt de langste dag van het jaar - 21 juni - opnieuw aan om de aandacht te vestigen op vermoeidheid bij beroepschauffeurs.
BTB-ABVV ondersteunde deze actiedag door op donderdagavond 20 juni op verschillende snelwegparkings in België beroepschauffeurs te informeren. Naast een informatiepamflet in verschillende talen krijgen ze ook een koffie, een versnapering en een hoofdkussen aangeboden. De christelijke vakbond voerde ook actie op het parkeerterrein langs de E17 ter hoogte van Nazareth. Alle truckchauffeurs die het parkeerterrein kwamen opgereden kregen een drankje en een energiereep aangeboden.
Een studie, uitgevoerd door ETF, heeft aangetoond dat vermoeidheid bij chauffeurs een wijdverspreid en structureel probleem vormt in het Europese passagiers- en vrachtvervoer op de weg. De studie, gebaseerd op gegevens van meer dan 2.800 chauffeurs in Europa, toonde aan dat ongeveer 66% van de ondervraagde bus- en touringcarchauffeurs en 60% van de vrachtwagenchauffeurs zich regelmatig moe voelt tijdens het rijden. Bovendien gaf een kwart tot bijna een derde van de chauffeurs toe dat ze in de afgelopen twaalf maanden minstens eenmaal in slaap waren gevallen tijdens het rijden.
De slechte arbeidsvoorwaarden in de transportsector werden geïdentificeerd als een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid bij chauffeurs. Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV: “Het verbaast ons niet dat er nog steeds beroepschauffeurs vermoeid achter het stuur zitten. De job wordt al jaren gekenmerkt door een slechte work-life balance met lange werkdagen, lage lonen, het moeten werken tijdens pauzes, onderbroken rust en slaap, en onvoorspelbare arbeidsroosters.” Chauffeurs worden vaak geconfronteerd met onrealistische werkroosters en werken in barre omstandigheden, zoals extreme temperaturen, lawaai, extreem druk verkeer, slechte wegen en moeten hun rust nemen in (nog steeds) niet voldoende kwalitatieve omstandigheden.
In Europa loopt het tekort ondertussen al op tot meer dan een half miljoen beroepschauffeurs. Ondanks de schaarste zien we geen verbetering van de arbeidsomstandigheden, laat staan dat de lonen en tarieven in het wegvervoer stijgen. De economische logica van vraag en aanbod wordt volledig onderuitgehaald door het blijvend importeren van goedkope arbeidskrachten. Na Oost-Europa te hebben leeggevist, gaan de grote Europese transporteurs, onder druk van de internationale producenten en ketens die een zo goedkoop mogelijk wegvervoer willen, steeds verder weg op zoek naar goedkope chauffeurs. Wat deze chauffeurs uit Oezbekistan, India, de Filipijnen, …. niet beseffen is dat ze zich laten uitbuiten en slachtoffer zijn van mensenhandel.