Ongeveer 1 op 3 van alle kankers die vandaag ontdekt worden, is een type (melanome of niet-melanome) huidkanker. Om de twee jaar monitort Stichting tegen Kanker de evolutie van de kennis, attitude en het gedrag van de Belgen in verband met uv-bescherming via een Ipsos enquête. De resultaten van de uv-monitor 2023 versterken de oproep naar een nationale aanpak.
Huidkanker is wereldwijd en in België de meest voorkomende kanker. In 2021 liep het aantal nieuwe diagnoses van huidkankers op tot 49.065 in België. 1 op 5 mensen zal geconfronteerd worden met huidkanker voor de leeftijd van 75 jaar. Een groot deel van de huidkankers is te voorkomen door zich goed te beschermen tegen uv-stralen (zonnestralen en zonnebank).
Uit de resultaten van de uv-monitor 2023 van Stichting tegen Kanker blijkt duidelijk dat de kennis over de gevaren van de zonnestralen daalt … ondanks het gevoel van beter geïnformeerd te zijn. Zo is men er vaker van overtuigd dat één keer smeren per dag voldoende is en steekt de mythe dat je eerst moet verbranden om beter te bruinen weer vaker de kop op. Het valt op dat de 44+ers duidelijk beter op de hoogte zijn over de mythes dan de min 35-jarigen. Jongeren en mannen blijven de groepen die het minst goed op de hoogte zijn. Bij buitenwerkers dringen betere kennis en preventieve maatregelen zich op.
Buitenwerkers worden meer blootgesteld aan uv-stralen, waardoor ze meer risico lopen op het ontwikkelen van huidkanker. 22% van de Belgen werkt buiten, waarvan 1 op 3 meer dan 5 uur per dag. Uit de resultaten van de uv-monitor blijkt dat zij een zwakkere kennis hebben over de gevaren van de zon. Ze beschermen zich te weinig en geloven meer in mythes. Bovendien verbranden ze vaker en ernstiger. Ze zijn daarnaast minder sterk overtuigd van het belang om zich te beschermen tegen de zon.
Stichting tegen Kanker roept dan ook op om extra preventiemaatregelen te nemen voor deze doelgroep.
Stichting tegen Kanker roept de overheden op om een hogere prioriteit te geven aan de preventie van huidkanker en hier snel werk van te maken. Men pleit voor:
Constructiv heeft in het kader van de campagne “Hou het UVeilig” een webpagina gelanceerd om de risico’s van UV-stralen tijdens de zomer onder de aandacht te brengen en haar publicaties rond het onderwerp geactualiseerd.