Het veilig opslaan, transporteren en verdelen van het coronavaccin is van cruciaal belang. In een aantal Prebesberichten zullen deelaspecten van deze strijd tegen de tijd van het laboratorium naar onze bovenarm gepubliceerd worden. Deze berichten zijn gebaseerd op een beswicbericht. Deel 1 staat in het teken van luchtvervoer van vaccins.
Na het eerste positief nieuws over de effectiviteit van een aantal coronavaccins, is het wachten op de goedkeuring (al of niet via een versnelde procedure) van mondiale goedkeuringsinstanties zoals het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en de Food and Drug Administration (FDA). Nadien kan de uitrol van de vaccinaties gebeuren.
Vaccins worden wereldwijd maar in enkele productiesites van farmareuzen geproduceerd. Dit betekent dat ze via vrachtvliegtuigen wereldwijd vervoerd worden voor verdere distributie.
De International Air Transport Association (IATA), gevestigd in Montreal, werd opgericht in 1945 als handelsorganisatie met als doel om te functioneren als een samenwerkingsorgaan tussen alle aangesloten luchtvaartmaatschappijen. De samenwerking moet zorgen voor veilige, betrouwbare luchtvaartdiensten en economische voordelen.
Op 16 november 2020 verscheen de IATA guidance for global vaccine distribution. Deze nieuwe gids bereidt de wereldwijde distributie van het coronavaccin voor.
Op 16 december 2020 kwam de tweede editie uit.
Vaccins worden koel vervoerd. Maar het Pfizervaccin wordt bij -70°C opgeslagen en het Moderna bij -20°C opgeslagen. Dit vergt specifieke maatregelen. De IATA Temperature Control Regulations (TCR) kunnen via deze link bekeken worden. IATA voorziet daarnaast ook een checklist over droogijs.
Met het Sunrays project van The International Air Cargo Association (TIACA), welke verladers, expediteurs, grondafhandelaars, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, fabrikanten en aanbieders van vrachtvervoeroplossingen verenigt, poogt men de vrachtsector industrie te helpen om klaar te zijn om coronavaccins te vervoeren.
Diverse mondiale organisaties zoals de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en de Centers for disease control and prevention (CDC) hebben publicaties over opslag en transport van vaccins in een koude keten.
Luchthavens spelen ook een cruciale rol en maken zich ook klaar voor gekoelde vaccinvervoer. Dit is ook het geval voor Brussels Airport. Ze zijn ook al enkele keren in het nieuws geweest:
Dat Brussel een sleutelrol speelt, blijkt tevens uit dit bericht. Achttien bedrijven op Brucargo hebben immers het Centre of Excellence in Pharmaceutical Logistics (CEIV)-certificaat.
De IATA organiseert ook 3 webinars over de logistieke uitdagingen met het coronavaccin. Twee webinars zijn al doorgegaan. Opnames en slides kunnen gedownload worden:
Lees deel 2 van deze reeks: over goedkeuring, vaccinatiestrategie en sensibilisatie