Campagne Wederzijds Respect
Nieuws

Campagne Wederzijds Respect

Het vertrouwen tussen de burger en de veiligheidsberoepen verhogen door te focussen op verbinding, dat is het idee achter de campagne Wederzijds Respect. 

  • 06 mrt. 2023
  • Psychosociaal

Het vertrouwen tussen de burger en de veiligheidsberoepen verhogen door te focussen op verbinding, dat is het idee achter de campagne Wederzijds Respect. Een versterkt vertrouwen zorgt immers voor meer respect. En een meer respectvolle relatie draagt bij tot een vermindering van agressie en geweld tussen burger en veiligheidsberoepen.

Bewustmaking en dialoog

De campagne "Wederzijds respect" tracht, door middel van een bewustmakingscampagne die bestaat uit verschillende onderliggende projecten, de aandacht te vestigen op deze band en een hernieuwde dialoog te stimuleren.

De campagne “Wederzijds Respect” wil de burger en veiligheidsberoepen dichter bij elkaar brengen door middel van een eenvoudig gebaar: het geven van een vuistje. Dit gebaar wordt voorgesteld op een muurschildering aan het Herrmann-Debrouxviaduct, die is uitgegroeid tot het symbool van de campagne.

Informeren en sensibiliseren

Voor er meer sprake kan zijn van wederzijdse erkenning, moeten veiligheidsprofessionals en burgers elkaar beter leren kennen en herkennen. Om de burger te informeren over verschillende veiligheidsberoepen, hoe ze herkend kunnen worden en wat hun taken zijn, werd als eerste actie in de campagne de informatieve campagne "Ken je de veiligheidsberoepen?" uitgerold. Hier kan je de brochures en de animatiefilmpjes vinden die in het kader van deze actie werden ontwikkeld.

Aanbevelingen

Op 25 mei 2022 vond in het Atomium een conferentie plaats in het kader van de campagne Wederzijds Respect.

Samen met een aantal burgers gingen de veiligheidsprofessionals in debat en deelden ze ervaringen over verschillende onderwerpen:

  • Hoe kan de negatieve beeldvorming over veiligheidsprofessionals op sociale media worden verbeterd?
  • Hoe kan de klachtenprocedure voor burgers transparanter en eenvoudiger worden gemaakt?
  • Welke acties kan de overheid ondernemen om de wederzijdse toenadering tussen de burgers en de veiligheidsberoepen te verbeteren?

De aanbevelingen zijn heel uiteenlopend en divers, maar hebben allemaal één gemeenschappelijk doel: de relatie tussen de burger en de veiligheidsberoepen verbeteren. Deze aanbevelingen werden door de administratie in concrete actiepunten vertaald, die momenteel worden uitgevoerd. Je kan de aanbevelingen hier downloaden.

Meer informatie

Gerelateerde opleidingen

Basiscursus preventieadviseur niveau 3

Basiscursus preventieadviseur niveau 3

  • Psychosociaal, Brand, Ergonomie, Arbeidshygiëne, Gezondheid, Veiligheidscultuur, Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Hasselt
  • In Company
  • 7 dagen
  • 1075
Basiscursus preventieadviseur niveau 3

Basiscursus preventieadviseur niveau 3

  • Psychosociaal, Brand, Milieu, Ergonomie, Arbeidshygiëne, Gezondheid, Veiligheidscultuur, Wetgeving, Arbeidsveiligheid, Kwaliteit
  • Odisee Hogeschool
  • In Company
  • Eén dag
  • 1075
Webinar
Digitale stress en hyperconnectiviteit

Digitale stress en hyperconnectiviteit

  • Psychosociaal
  • online
  • In Company
  • Eén dag
  • 195
Coachende vaardigheden

Coachende vaardigheden

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • Officenter Aalst
  • In Company
  • Eén dag
  • 365

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

4 op 10 werknemers noemen collega’s echte vrienden

Twee op drie werknemers voelen zich verbonden met zijn collega’s. Die helpen hen bij werkgerelateerde problemen en ondersteunen hen emotioneel. Vier op tien hebben het zelfs over ‘echte vrienden’. Jongeren doen dat nog meer en zij smeden gemakkelijker vriendschapsbanden op de werkvloer dan hun oudere collega’s.
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 02 jan. 2025
Nieuws

Hoe bereiden we ons voor op noodsituaties?

In België zijn verschillende risico’s aanwezig. Het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) heeft als opdracht ons land en onze bevolking weerbaarder te maken tegen deze risico’s. Maar ook als burger kan je een belangrijke rol spelen voor je eigen veiligheid en die van je naasten.
  • Veiligheidscultuur, Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 23 dec. 2024

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks