De communicatie tussen chauffeurs en planners verloopt via de boordcomputer, berichten (whatsapp en sms) of er wordt gebeld voor wijzigingen. In 7 op 10 bedrijven zijn er geen regels rond gsm-gebruik en slechts 1 op de 10 bedrijven controleren ook effectief. Vooral berichten zorgen voor afleiding en als de chauffeurs niet antwoorden volgen er ook nog reminders. Er is voorlopig slechts een handvol bedrijven die een echt beleid hebben rond gsm-gebruik, maar in 70% van de bedrijven is dat er nog niet. Zowel het management, de planner en de preventieadviseur spelen een cruciale rol om vrachtwagenchauffeurs zo weinig mogelijk af te leiden tijdens het rijden.
Maak afspraken
Afspraken over gsm-gebruik zijn de eerste stap naar veilige chauffeurs. Daarom is het belangrijk om die op te nemen in een handboek of arbeidsreglement. Bepaal wat haalbaar is en communiceer hierover naar je chauffeurs. Zo kunnen zij gerust en zonder afleiding de baan op.
Hieronder vind je een paar vragen die kunnen helpen om afspraken te maken. Maak die concreet, zodat er geen misverstanden ontstaan.
Voor de dispatching, planners:
- Krijgt iedere chauffeur een duidelijk overzicht van zijn planning voor aanvang van een rit?
- Gebeuren er (regelmatig) wijzigingen onderweg? Indien ja, hoe kan je dit vermijden?
- Wie contacteert de chauffeur tijdens zijn rit, in geval van wijzigingen of voor dringende oproepen?
- Enkel jij als planner. Of zijn er nog personen (intern of extern) die chauffeurs bellen of berichten sturen? Analyseer dit kritisch.
- Kan dit gecentraliseerd worden?
- Zijn er oproepen die niet nodig en dringend zijn?
- Welke oproepen kunnen wachten voor buiten de werktijd?
- Kan je niet dringende berichten sturen buiten de rijtijd van de chauffeurs?
- Geef je zelf het goede voorbeeld door je gsm nooit in je hand te gebruiken achter het stuur?
Voor het management:
- Geef je zelf het goede voorbeeld door je gsm nooit in je hand te gebruiken achter het stuur?
- Geef je zelf het goede voorbeeld door je chauffeurs niet te storen als ze rijden?
- Zijn er afspraken rond het gebruik van de gsm opgenomen in de arbeidsvoorwaarden, personeelshandboek of preventiebeleid?
- Zijn je planners en chauffeurs op de hoogte van de afspraken rond het gebruik van de gsm achter het stuur?
- Krijgen je chauffeurs een gsm-houder?
Voor de chauffeurs:
- Zijn de afspraken met je werkgever over het gebruik van de gsm achter het stuur duidelijk voor jou?
- Ken je de wetgeving? Als je je gsm-toestel gebruikt in de auto, moet het in een houder zitten.
- Beschik je over een vaste houder?
- Is je gsm verbonden via bluetooth? Zo kan je navigeren, een podcast of muziek beluisteren of handenvrij bellen als het verkeer het toelaat.
- Kreeg je het voorbije jaar een minnelijke schikking, boete of rijverbod voor het onrechtmatig gebruik van de gsm achter het stuur en betaal je de boete zelf?
Help je chauffeurs hun gsm verantwoordelijk gebruiken
Als er afspraken gemaakt zijn, kan je chauffeurs ook hulpmiddelen aanbieden om zich gemakkelijk aan deze regels te houden. We denken hierbij aan gsm-houders of bluetooth. Wil je verder gaan? Dan zijn er ook apps die de gsm volledig blokkeren.
Sensibiliseer
Laat je chauffeurs nadenken over het belang van veilig gsm-gebruik achter het stuur. Maak ze bewust van de risico’s en geef hen tips om gefocust te rijden.
Hoe?
- Naast de verplichte code 95 organiseert de VSV korte interactieve workshops over afleiding.
- Geef je chauffeurs tips over hoe ze hun gsm veilig kunnen gebruiken of deel campagnematerialen om dit thema in de kijker te zetten.
- Leg uit hoe je in de vrachtwagen met bluetooth je gsm kan aansluiten.
- Organiseer een gesprek na elk ongeval. Bespreek de oorzaak van het ongeval en hoe je dit in de toekomst kan vermijden. Welke hulpmiddelen zijn daarvoor nodig? Vraag altijd na of de gsm of afleiding een rol speelde.
Stel doelen, meet en laat resultaten zien
Geef zelf het goede voorbeeld, bepaal samen doelstellingen en meet of ze gehaald worden. Dat kan op verschillende manieren:
- Daalt het aantal boetes voor gsm’en achter het stuur?
- Check bij je verzekeraar hoeveel ongevallen er gebeuren door de gsm.
- Volg de ongevalsgesprekken op.
- Organiseer een anonieme telling. Communiceer daarna positief over de resultaten, bv.: X% van onze chauffeurs reed gefocust en zonder gsm tijdens XX. Zo zullen ook je andere chauffeurs geneigd zijn dit positieve gedrag te volgen.
Meer informatie
Bron: VSV