6 op de 10 Vlamingen wordt buiten de werkuren gecontacteerd door leidinggevende
Nieuws

6 op de 10 Vlamingen wordt buiten de werkuren gecontacteerd door leidinggevende

Twee jaar na de invoering van het recht op deconnectie worden zes op de tien Vlamingen (60%) nog steeds buiten de werkuren gecontacteerd door hun leidinggevende. Het gaat vooral om berichtjes (67%), telefoontjes (50%) en mails (47%). Dat blijkt uit een onderzoek van Protime bij 1.000 Vlaamse bedienden.

  • 07 apr. 2025
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal

Het recht op deconnectie viert zijn tweede verjaardag. Wie werkt binnen een bedrijf met meer dan twintig werknemers, hoeft daarbij buiten de werkuren geen telefoontjes, e-mails of berichten te beantwoorden, tenzij in uitzonderlijke omstandigheden. Wat blijkt: voor zes op de tien Vlamingen (60%) lukt het nog steeds niet om onbereikbaar te zijn buiten hun werktijd. Bijna een derde (31%) krijgt af en toe tot vaak ‘werk’-telefoontjes, -berichtjes of ​ -mails ’s avonds of in het weekend, terwijl dit bij 29% zelden voorvalt.

Welke verwachtingen zijn er?

Bijna twee op de drie werknemers (64%) hebben daarbij het gevoel dat ze zo snel mogelijk moeten opnemen of berichtjes of mails moeten beantwoorden. Dat we buiten onze werktijd gemaild of gebeld worden, betekent niet dat men verwacht dat we ook meteen antwoorden, ook al voelen de meeste medewerkers dat wel zo aan,” zegt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Bedrijven kunnen best expliciet aangeven welke verwachtingen er zijn en duidelijke afspraken maken met hun werknemers. Zo kunnen werknemers hun beschikbaarheid aangeven in hun e-mailhandtekening. Bijvoorbeeld ‘ik werk niet op vrijdag’, waardoor niemand die dag een antwoord verwacht. Wie een mail stuurt, kan ook duidelijk aan de ontvanger aangeven wanneer die een antwoord verwacht.”

Verschil in werkstijl: ‘separator’ versus ‘integrator’

Heb je het gevoel dat jouw werk ook ’s avonds en in het weekend blijft doorlopen en dat jouw vrije tijd wordt verstoord door mails, telefoontjes en whatsappberichten? En vind je dat vervelend? Dan ben je waarschijnlijk eerder een separator. De groep van integrators daarentegen vindt het niet erg dat het werk hun privéleven binnendringt. Ze houden ervan om tussen het werk door bijvoorbeeld met de kinderen te spelen om dan 's avonds opnieuw achter de computer te kruipen. Separators voelen zich er niet zo makkelijk bij wanneer ze tijdens de werkuren een privé-afspraak zoals een doktersbezoek hebben.

We bevinden ons allemaal op een denkbeeldige lijn tussen integrator en separator, die onze behoefte aan deconnectie bepaalt. Terwijl separators een strikte scheiding willen tussen werk en privé, streven integrators flexibiliteit na. Eenzelfde aanpak voor elke werknemer vanuit de leidinggevende volstaat daarom niet. Door in dialoog te gaan met hun medewerkers, kunnen bedrijven effectiever bijdragen aan het welzijn en de productiviteit van hun teams.

Voel jij jezelf eerder een integrator of een separator?

  • Helemaal een integrator (11%)
  • Eerder een integrator dan een separator (26%)
  • Eerder een separator dan een integrator (29%)
  • Helemaal een separator (17%)
  • Geen van beide (8,5%)
  • Een combinatie van de beide (8,5%)

Wat opvalt is dat meer mannen zich omschrijven als separator (50%, tegenover 43% van de vrouwen), terwijl er meer vrouwen zijn die zichzelf een combinatie vinden van een integrator en een separator (11% tegenover 6% van de mannen).

Tijdregistratie helpt om te deconnecteren

Als nog zo veel Vlamingen gebeld, gemaild en geappt worden buiten de werktijd, is het recht op deconnectie dan een maat voor niks? Zeker niet volgens een ruime meerderheid van de Vlamingen (87%). Zo geven drie op de tien werknemers (30%) aan minder gebeld te worden buiten hun werktijd. Het aantal e-mails en berichtjes nam dan weer af met een kwart.

Het deconnectierecht zorgt ook voor minder werkgerelateerde stress bij 29% van de werknemers. Bij de integrators geeft zo’n vijfde dit aan (22%), terwijl dit bij de separators oploopt tot ruim een derde (36%). De helft van de separators, tegenover een derde van de integrators, staat vandaag ook meer op zijn of haar strepen wanneer ze buiten de kantooruren gecontacteerd worden door hun leidinggevende.

Tijdregistratie kan een waardevolle tool zijn om werknemers hierin te ondersteunen. Het bijhouden van je gewerkte tijd helpt je om bewuster hiermee om te gaan. Voor integrators, bij wie het werk- en privéleven door elkaar lopen, biedt het inzichten zodat ze niet te veel gaan werken. Separators, die liever een duidelijke scheiding maken tussen werk en privé, kunnen tijdregistratie dan weer gebruiken om hun werkdag concreet af te bakenen en zo gemakkelijker te deconnecteren. Maar liefst 62% van de separators, tegenover 38% van de integrators, geeft aan dat tijdregistratie hen hierbij helpt.

Het onderzoek

Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Protime, tussen 18 februari en 10 maart 2025 bij 1.000 Vlaamse bedienden. Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Vlamingen bedraagt 3,02%.

Meer informatie

Bron: hralert.be, Protime

Gerelateerde opleidingen

Webinar
Supervisie vertrouwenspersonen

Supervisie vertrouwenspersonen

  • Vertrouwenspersoon
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 125
Coachende vaardigheden

Coachende vaardigheden

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Officenter Aalst
  • In Company
  • Eén dag
  • 365
Emotionele Intelligentie - EQ

Emotionele Intelligentie - EQ

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 365
Bias en Manipulatie: hoe omgaan met toxisch of manipulatief gedrag!

Bias en Manipulatie: hoe omgaan met toxisch of manipulatief gedrag!

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 365

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Beperken van mobiel internetgebruik verbetert aandacht en welzijn

Een gerichte beperking van mobiel internet op smartphones blijkt een effectieve manier te zijn om het mentaal welzijn, de aandacht en de algemene levenskwaliteit van gebruikers te verbeteren.
  • Gezondheid, Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 15 apr. 2025
Nieuws

Luisterde jij al naar de podcastreeks 'Werkbaar wint' van de SERV?

Wil je Inspiratie opdoen voor meer werkbaar werk? Kijk of luister naar de video- en podcastreeks 'Werkbaar wint' van de SERV samen met 37 sectoren.
  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 31 mrt. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks