Controlecampagne branddekens - Eindrapport 2015-2016

Branddekens moeten voldoen aan de algemene veiligheidsverplichting, met name de bepalingen van het Wetboek van Economisch Recht, boek IX, betreffende de veiligheid van producten en diensten. Het bevat de omzetting in nationaal recht van de Europese richtlijn 2001/95/EG inzake algemene productveiligheid.

Controlecampagne

Het doel van deze campagne was na te gaan of de branddekens effectief voorzien zijn van de waarschuwing “ongeschikt voor frietketelbrand”, zoals gevraagd in het persbericht van minister Kris Peeters van 6 mei 2015.

Resultaten

In totaal werden 110 handelszaken bezocht en 68 branddekens gecontroleerd op de Belgische markt. Daarvan waren er slechts 13 voorzien van deze waarschuwing en 4 daarvan waren niet conform de norm voor branddekens. 22 modellen branddekens werden meegenomen voor verder onderzoek en 19 daarvan bleken een hoog risico in te houden. Voor de laatstgenoemde branddekens heeft de FOD Economie contact opgenomen met de producenten en, na overleg, hebben die er zich toe verbonden om de waarschuwing aan te brengen en te zorgen voor de overeenstemming van hun branddekens met de norm.

Aan het einde van deze campagne is uit een nacontrole gebleken dat alle gecontroleerde branddekens hetzij in overeenstemming waren gebracht, ofwel van de markt waren gehaald.

Maatregelen

Voor de branddekens die enkel ter plaatse gecontroleerd werden, werd onmiddellijk een procesverbaal van waarschuwing opgesteld indien geen waarschuwing omtrent het inherent risico voor frituur- en vetbranden vermeld was. De termijn om de inbreuk stop te zetten bedroeg 14 dagen.

In 5 handelszaken werd zelfs de resterende voorraad dekens onmiddellijk vernietigd of teruggestuurd naar hun leverancier. Voor de branddekens meegenomen werden voor verder onderzoek, voeren wij, in overeenstemming met onze procedures, een risicoanalyse uit op basis van de niet-conformiteiten en bijgevolg de gevaren die de geteste producten vertonen.

Bij die analyse worden de producten verdeeld in vijf risiconiveaus die de basis vormen voor de maatregelen die de FOD Economie neemt.

  • conform;
  • laag risico: de producent krijgt een waarschuwing om zijn producten voortaan in overeenstemming met de norm te brengen;
  • middelhoog risico: de producent mag zijn stock niet meer verkopen;
  • hoog risico: de producent mag zijn stock niet meer verkopen en de producten moeten uit de handel genomen worden;
  • ernstig risico: de producent moet het product uit de handel nemen en moet het product zelf terugroepen door de consument op een gepaste manier te waarschuwen.

Voor de 19 niet-conforme branddekens werd geoordeeld na verder onderzoek dat ze gevaarlijk waren en een hoog risico inhielden. Na het overleg tussen de FOD Economie en de producenten die betrokken zijn bij deze 19 branddekens, bleek geen enkele onder hen in staat om aan te tonen dat de brandprestatietest was uitgevoerd zonder persoonlijke beschermingsmiddelen. Zij werden dan ook verzocht om de waarschuwing aan te brengen op hun branddekens.

Naar het volledige verslag »

Brandveiligheid op de Prenne

Op 7 maart in SInt-Truiden staan er ook sessies rond brandveiligheid op het programma. 

09.00u. - Regels van goed vakmanschap: keuze en plaatsing van draagbare en mobiele blustoestellen - Johan Van Vlaenderen - bedrijfsleider, Statamat, Fireforum

Brandblussers zijn overal, maar is er nog recent nagedacht over de keuze en de plaatsing van de toestellen? Zijn er aanpassingen aan het gebouw of de bestemming gebeurd? Zijn er nieuwe risico’s? Is de bestaande toestand wel conform en doordacht? Tijd om de RGV te nemen en eens af te toetsen. Deze RGV vertaalt en vervolledigt de ISO11602-1 norm met de in België geldende wetten, regels en gebruiken. 

09.50u. - NBN S21-050 Keuring en onderhoud van draagbare brandblussers - Christian Leplat - general manager, Apragaz, Fireforum

Deze norm werd opgesteld om de kwaliteit van het onderhoud van draagbare brandblussers te garanderen. Hoe wordt deze norm nu uitgevoerd in de praktijk? Waaraan moeten de onderhoudsbedrijven voldoen, en hoe wordt dit opgevolgd? Een blik achter de schermen toont ons de meerwaarde die deze certificatie ons biedt.

11.05u. - Het collectief beschermingsmiddel bij uitstek: de brandblusser - Stefaan Onraedt - zaakvoerder, Stefaan Onraedt Safety

Elke preventieadviseur herkent het, weet wat het is en heeft een brandbestrijdingsmiddel in huis. Het is iets elegant, rood van kleur, doet nobel werk: kan bij juist gebruik levens redden en is qua vormgeving zelfs aantrekkelijk. Mijn persoonlijke kernachtige zegswijze: “Wat er in zit, komt er uit. Wat er niet in zit, kan er niet uitkomen”. Na deze sessie is iedereen daarvan overtuigd.

11.55u. - Regels van goed vakmanschap: plaatsing van brandhaspels en muurhydranten - Stefaan De Lange - technisch directeur, Somatie FIE, Fireforum

Het voorzien van haspels en muurhydranten in gebouwen gebeurt reeds bij het ontwerp van het gebouw. De keuze wordt bepaald op basis van de in het gebouw aanwezige gebruikers, de activiteit in het gebouw of het compartiment, de interventiemogelijkheden van de brandweer en de verwarming van de lokalen. Hoe bepalen we nu de voldoende aantallen en de juiste inplanting ervan? En vooral: wat is het nut van een brandhaspel en een muurhydrant? 

Bekijk het volledige Prenne programma »