Wijziging van de codex over het welzijn op het werk mbt werkkledij

Op 5 juli 2023 werd een nieuw koninklijk besluit (KB) van 11 juni 2023 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk wat de gebruiksvoorwaarden van de werkkledij betreft, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het KB treedt in werking op 1 augustus 2023. Wat verandert er?

Aanpassing van de definitie van werkkledij

Dit KB verduidelijkt in de eerste plaats de definitie van "werkkledij". Er wordt vermeld dat werkkledij bedoeld is om te vermijden dat de werknemer zich vuil maakt. Werkkledij mag dus niet verward worden met een PBM (persoonlijk beschermingsmiddel) voor zover de werkkledij niet bedoeld is om de werknemer te beschermen tegen risico’s die zijn veiligheid of gezondheid op het werk kunnen bedreigen.

Werkkledij is bijvoorbeeld een overall, een pak bestaande uit een broek, een T-shirt en een jas, een stofjas of een voorschoot.

De codex verwijst uitdrukkelijk naar zogenaamde "gemengde" kledij en regelt hun lot als volgt:

  • Wanneer de kledij bestemd is om de werknemer zowel te beschermen tegen risico's (PBM) als tegen vuil (werkkledij), wordt de kledij beschouwd als persoonlijk beschermingsmiddel (PBM).
  • Wanneer de werknemers een uniform of gestandaardiseerde kledij moeten dragen die is voorgeschreven door een koninklijk besluit of een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst en dit uniform ook bedoeld is om te voorkomen dat de werknemer zich vuil maakt, wordt deze kledij beschouwd als werkkledij. 

Aankoop en vervanging van werkkledij door de werknemer

De algemene regel houdt in dat de werkgever instaat voor de aankoop en hernieuwing van de werkkledij, die hij kiest in overleg met het comité en de bevoegde preventieadviseur. Een collectieve arbeidsovereenkomst kan de aard van de werkkledij en de frequentie van hernieuwing bepalen en kan ook een premie of vergoeding bepalen voor het aanschaffen of hernieuwen van werkkledij door de werknemer zelf.

Reiniging, herstelling en onderhoud van werkkledij door de werknemer

De algemene regel houdt in dat de werkgever verantwoordelijk is voor de reiniging en het onderhoud van de werkkledij. Bij wijze van afwijking is het mogelijk dat een collectieve arbeidsovereenkomst de werknemer machtigt om zelf zorg te dragen voor de reiniging, de herstelling en het onderhoud van zijn werkkledij, tegen betaling van een premie of een vergoeding, en mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • uit de resultaten van de risicoanalyse blijkt dat de werkkledij geen risico inhoudt voor de werknemer, andere personen of het milieu;
  • de preventieadviseur en het comité hebben voorafgaand advies uitgebracht;
  • de werknemers hebben de nodige instructies ontvangen om de reiniging, de herstelling en het onderhoud van de werkkledij adequaat te verrichten.

Deze mogelijkheid moet worden opgenomen in een verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.

Meer informatie & bronnen